Goodbye Ghana

23 december 2012 - Accra, Ghana

Hallo allemaal,

Dit is dan echt mijn laatste reisverslag vanuit Ghana. Woensdagavond heb ik gezellig met Aisha haar lievelingsfilm gekeken. Na een nacht (waarin ik de wc evenveel heb gezien als mijn bed) heb ik donderdagochtend heerlijk rustig aan gedaan en ben ik begonnen met inpakken. Bij het ontbijt heb ik Kaka een emmer gevuld met leuke en nuttige spulletjes gegeven als bedankje voor mijn tijd hier. Dat vonden ze erg leuk!

Hierna wilde ik met 3 kinderen van mijn gastgezin gaan zwemmen. Het was nog even spannend, want van Boboboo, een dikke tante hier in huis, mocht ik Kadisha niet mee nemen, omdat ze niet luistert en het dus niet verdient. Dit gebeurde allemaal met veel geschreeuw, waar Kadisha zelf bij was en met tranen in haar ogen zat. Na een tijdje heb ik het nog een keer gevraagd, onder het mom dat het voor de andere kinderen leuker was om met zijn allen te gaan en dat Kaka al toestemming had gegeven. Gelukkig, ze mocht dan toch mee!

In het zwembad was het wel veel drukker dan gister. Met allemaal Ghanese schoolkinderen was het ondiepe water gevuld, het diepe alleen niet, want lang niet iedere Ghanees kan zwemmen. Toen we net weg wilden gaan, werd ik namelijk nog gevraagd om een meisje van mijn leeftijd te leren zwemmen. Natuurlijk heb ik het even uitgelegd en met haar geprobeerd, maar wel verteld dat ze maar in het ondiepe moet blijven oefenen! De andere kinderen waren ook in het pierebadje in een kring aan het dansen en zingen. Zoals wij Jan Huigen in de ton kennen, deden zij 'if you happy and you know it'.

Terug bij het gastgezin waren Simone, Marieke en Marissa er al met spullen. Ze bleven namelijk de laatste nacht bij mij, omdat we dan makkelijk om 5 uur de volgende morgen de taxi naar het busstation konden nemen. We zijn nog op een basisschool geweest bij de uitvoering voor Kerst. Voo de laatste keer heb ik die avond de 2 jongste zusjes gebadderd en meegeweest naar de Moskee. De laatste keer TZ gegeten en lekker gaan slapen.

Vrijdag was het vroeg opstaan en alle spullen meenemen. De hele dag hebben we in de bus gezeten naar Accra. Vanaf het busstation werden we met taxi's naar ons guesthouse gebracht. In de taxi kwamen we er opeens achter dat dit hetzelfde guesthouse is als waar Marissa en haar moeder de volgende dag heen zouden gaan. Dat scheelt nu dus een hoop gesjouw met bagage!

Zaterdagochtend hadden we een heerlijk Nederlands ontbijtje in het guesthouse. Na een lekkere ochtend van luieren, schrijven en lezen zijn we op pad gegaan naar het strand. Dat is hier echt heel erg mooi en gezellig! Als de muziek aan gaat, dan beginnen alle mensen te dansen in plaats van te lopen. Op het strand hebben we ook gegeten en 's avonds hebben we weer bij het guesthouse gezeten tot Marissa haar moeder er was. Ik ben verhuisd naar de kamer van Marieke en Simone. Vanochtend was het echt raar! Na 6 weken zo goed als alles met Marissa gedaan te hebben, moesten we opeens afscheid nemen! Dat was niet zo'n leuk moment, maar ik weet zeker dat ze nog een geweldige reis zullen hebben samen. Na het ontbijt hebben we eigenlijk niet zo veel meer gedaan. Heerlijk zitten, bijkomen, lezen en schrijven! Om 4 uur worden we opgehaald om naar het vliegveld te gaan, waar we nog eten en om 10 uur gaan vliegen. Morgen om 6 uur landen we op Schiphol.

Voor iedereen die ik niet meer spreek voor kerst: Hele fijne feestdagen!!!