De terugreis komt erg dichtbij

19 december 2012 - Tamale, Ghana

Hallo allemaal,

Sinds mijn laatste reisverslag is er weer een week voorbij gegaan. Vorige week woensdag realiseerden we ons dat het al tijd werd om onze terugreis te regelen. Van de organisatie vonden ze het krap om zaterdag de bus naar Accra te nemen en zondag te vliegen, zoals gepland, dus nu nemen we vrijdag de bus al. Weer een dag minder hier dus.

Afgelopen donderdag gingen we eerst de kaartjes voor de bus kopen (zo vlak voor kerst kan het nogal druk zijn) en daarna naar de rolstoelwerkplaats geweest. Vrjdag hebben we 's ochtends nog 3 kinderen bezocht en daarna was het tas pakken en ons laatste weekendje weg als een echte toerist. Zaterdag hebben we met een jeep alle toeristenactiviteiten in het noorden gedaan. Dat was dus het vasthouden van een krokodillenstaart (supereng!!) het bezoeken van een slavenkamp, een van klei gemaakte kerk en even een paar stappen zetten in Burkina Faso. Zondag zijn we op ons gemak weer terug gegaan en heb ik kippensoep gemaakt voor mijn gastgezin. Iedereen ging zich ermee bemoeien, wilde helpen of vond dat ik het anders moest doen, maar uiteindelijk had ik toch een soort van Nederlandse kippensoep. Gelukkig kreeg ik dat als avondeten, maar natuurlijk mocht ik kiezen of ik er fufu of TZ in wilde eten! Soep kennen ze hier alleen als smaakmaker bij de fufu, TZ of banku. Fufu is dan het lekkerst, dus daar had ik maar voor gekozen. Vervolgens kwam de hele familie naar binnnen om een bordje soep te proeven en de rest werd tot de volgende dag bewaard, zodat anderen ook konden proeven.

Maandag en dinsdag waren onze laatste echte werkdagen en beide dagen hebben we van een kind afscheid genomen, Zelfs de twee kinderen die in het begin wel heel moeilijk waren, zijn nu zo geweldig nu we ze wat beter kennen! Vandaag hebben we van de laatste twee kinderen afscheid genomen door met ze naar het zwembad te gaan! Dit vonden ze erg leuk, wij ook! Morgen ga ik mijn spullen inpakken en met de oudste kinderen van het gastgezin naar het zwembad. Hopelijk kan ik de jongste nog voor de laatste keer badderen en dan moet ik ´s avonds echt afscheid gaan nemen. Dat is echt niet leuk, want sommige zijn echt jonge zusjes van mij geworden!

Verder heb ik de laatste dagen nog wat doelen behaald. Ik heb een baby´tje van zeven maanden op mijn rug mogen dragen en kan een stuk lopen met een emmer op mijn hoofd zonderdeze vast te houden. Ook is er nu een vrouw in huis met een baby´tje van anderhalve maand, echt heel erg klein nog!!

Ik verwacht dat dit het laatste reisverslag uit Ghana is. Morgen wordt een drukke dag vol met afscheid, vrijdag weer 13 uur in de bus en naar ons guesthouse in Accra, zaterdag en zondag nog daar (misschien dat dan mijn laptop nog een keer aankan) en dan ´s avonds vliegen naar huis. Wat zijn die zes weken ontzettend snel voorbijgegaan!!

1. Marcia:
    20 december 2012
    Succes met afscheid nemen en goede terugreis en alvast fijne feestdagen
    Liefs marcia