Lekker weekendje weg gehad!

5 december 2012 - Tamale, Ghana

Hallo allemaal,

Inmiddels is er natuurlijk weer veel gebeurd. in mijn laatste verslag schreef ik misschien nog wat negatief, vanwege de onzekerheden van gastgezin en het ziek zijn, maar daar is nu helemaal niks meer van over! voor mij lijkt dat al weken geleden! Eens kijken, waar was ik de vorige keer gebleven met schrijven? Dinsdagavond was ik met Aisha op stap geweest.

Woensdag zijn  we 's ochtends aan het werk geweest en hebben we dire kinderen bezocht. Hierna hebben we lekker gelunched in een restaurantje met een heerlijke groenteomelet (groente krijgen we hier niet zo heel veel namelijk). Hierna ben ik al snel even naar mijn oude gastgezin geweest om mijn tas in te pakken, zodat die 's avonds alleen nog maar in de taxi geladen hoeft te worden. Hierna ben ik met Marissa terug naar town gegaan. Ik ging op zoek naar de scouting. Ik town was echter een enorme manifestatie aan de gang van een grote politieke partij. Dat gaat hier gepaard met een hoop muziek, toeters en racen met motors en uit busjes hangen.

Maar goed, de scouting had ik gevonden! Er waren niet zo heel veel mensen en ze waren een beetje stil omdat ik er was, maar ik heb toch wel iets kunnen zien van hoe het er hier aan toe gaat. Als ik nog een keer ga, zouden ze waarschijnlijk wat meer normaal doen. ze konden me gelukkig wel een andere weg wijzen, zodat ik niet langs de politieke partij terug hoefde.

's Avonds ben ik met Aisha naar mijn atsgezin geweest, heb ik de moeder gedag gezegd en mijn spullen opgehaald. Hierna deze lekker in mijn kamer uitgestald!

Donderdag moesten we vroeg verzamelen, want we gingen een kijkje nemen bij Elina en C-Roy, die in een dorp zitten, ongeveer een uur rijden met de trotro vanuit de stad. Dat was dan ook onze eerste langere rit in een trotro. Elina en C-Roy zitten wel echt afgelegen, maar ontzettend gaaf!! Dat is het echte Afrika waar iedereen aan denkt. Ook de kinderen die ze zien zijn nog niet geholpen door andere vrijwilligers, dus hier moeten ze echt bij het begin beginnen. Zo zijn ze wandelstokken aan het maken van takken uit het bos. Helaas, toen wij terugkwamen, bleek de trotro al vol weggereden te zijn... wat nu? wachten op de volgende, met een beetje geluk 4 uur later... Nee hoor, gewoon met zijn allen achter in de bak van een motorking (soort laadbak achter de motor) tot we op een punt kwamen waar we een taxi konden nemen. Dit was wel echt een gaaf ritje zo!

Vanuit de stad zijn de terug gegaan naar de organisatie, waar we hebben gelunched en toen ben ik maar eens aan mijn enorme lading was begonnen! De was had ik 's nachts buiten laten hangen om te drogen, kom ik de volgende ochtend, zit de helft onder de duivenpoep, daar ging al mijn werk. Gelukkig was dat er met een klein beetje water zo weer af en was 's middags alles droog en schoon. Na de kinderen zijn Marissa en ik in de stad gaan eten. Ik wilde nog een cadeau voor Marissa kopen, maar dat gaat een beetje moeilijk als ze er bij is, dus heb ik haar maar even in het restaurant laten wachten. Later heb ik via haar mobiel het nummer van haar moeder gevonden, zodat ik die kon opbellen over maandagochtend of ik dan mag langskomen.  Na tig keer te hebben uitgelegd dat het een verrassing is, Marissa van niks weet en niks mag weten, ging ik er van uit dat het goed zou komen. De volgende ochtend wilde Marissa echter een hartig woordje met mij spreken, waarom ik zomaar haar moeder opgebeld had, zij had namelijk op haar kop gekregen dat ze mij dat telefoonnummer had gegeven. Toen die moeder merkte dat Marissa niks wist, begon haar opeens iets te dagen en had ze niks meer gezegd. (gelukkig snapt ze dan toch nog wat).

Het weekend was superleuk!! Met de trotro naar Kintampo gegaan, waar we met een taxi naar de watervallen gingen. De taxichauffeur wilde alles doen voor erg weinig geld, maar bleek er niks van te snappen. Later wilde hij dan toch wel meer geld hebben, maar dat hebben we niet gedaan, dan had hij maar moeten zeggen dat hij er niks van snapte. De watervallen zelf waren indrukwekkend om te zien en lekker om af te koelen. Boven het water in de boom waren ook twee slangen aan het vechten of paren, dus dat waren de eerste echte wilde dieren die we hier zagen.

Na de watervallen gingen we naar Hand in Hand. Een Nederlandse organisatie die een community heeft met verstandelijk gehandicapte kinderen. Hier kan je ook superleuk overnachten, echt een supersfeer, goed eten, mooie kamers en uiteindelijk erg goedkooop! Zondag hadden we zelfs ontbijt met genakken ei en hagelslag voor op brood! Hierna zijn we naar Boabeng geweest, een dorp waar apen heilig zijn. Hier lopen dus heel veel apen rond en deze mag je ook bananen voeren. Superleuk!!

Na Boabeng zijn we weer lekker terug gegaan naar het gastgezin (ook nog zo'n 4 uur rijden ofzo) Het was echt een superweekend, lekker even weg van werk, maar alles bij elkaar wel vermoeiend. Waarschijnlijk door de ritten met de trotro's, je wordt dan namelijk zo door elkaar geschut!

Maandag en gister zijn we weer netjes aan het werk gegaan. Maandag was ook Marissa haar verjaardag, dus daar waren we iets voor 7 uur om haar te verrassen met slingers en cadeautjes!  Na het werk hebben we maandag onze jurken opgehaald! Ze zijn iets minder dan we verwacht hadden, ik weet nog niet goed wat ik ervan moet vinden, maar ik ga hem nog wel een keer passen. De jurken zijn wel netjes gemaakt zoals ze opgegeven waren, maar moesten nog wel versteld worden, wat ter plekke gedaan werd! 's Middags hadden we een korte meeting met de organisatie. Dinsdagmiddag ging Marieke haar kip kopen en slachten. Behalve de kip hadden Marissa en ik echt wat met dieren die dag. We moesten namelijk naar de wc, terwijl we onderweg waren naar de kipkoopplek. Marieke en Simone wezen ons een veldje waar zij vaak gingen en zouden vast doorlopen. Terwijl ik dat veldje op wil lopen, begint er iets te ritselen in de bosjes. Eerst dacht ik aan een geit of een kip, want die lopen hier overal, maar snel zag ik dat het bosje veel te laag was voor een kip of geit. Het volgende waar Marissa en ik toen aan dachten was een slang, dus we sprongen al achteruit. Komt er opeens een hagedisachtige van een meter lang de bosjes uit zetten de weg over rennen! Gaaf om te zien, helaas te snel om op de foto te zetten. Na die schik nog een poging om te gaan plassen.... komt er een taxi langs en bij het veldje stoppen. Helaas... dan maar vast terug naar Marieke haar compound en daar wachten op de kippen. Bij Marieke op de compound zat er een hond in het hokje waar je moest plassen. Die hond begon meteen te blaffen en grommen, dus dat vertrouwden we ook niet echt. Gelukkig was er uiteindelijk een broer die de hond in bedwang hield zodat wij konden plassen.... hehe..... (zou die hond soms niet gewend zijn aan blanken, hij bleef namelijk naar ons grommen en blaffen). Korte tijd later kwam Marieke terug met haar twee hanen en kon het beginnen. Heel stoer heeft ze bijna alles zelf gedaan. Ik heb even geholpen met het plukken van de veren van een van de twee en verder vooral veel foto's gemaakt. Dat waren wel weer genoeg dieren op een dag!

Verder hadden we al sinds zaterdag geen water, dus moesten we het halen uit tanken. Dat heb ik dus gister ook gedaan met de volle emmer op mijn hoofd. Gelukkig begon gisteravond laat het water weer te stromen, dus ik ga zo maar weer eens een douche nemen. Vandaag hebben Marissa en ik besloten het even rustig aan te doen en lekker uit te rusten, voor we morgen naar Mole National Parc vertrekken. Dus straks even spullen pakken, kleding wassen en mijn dagboekje bijwerken!

Het is weer een enorm verslag geworden, maar er valt ook zoveel te vertellen over een week hier! Inmiddels heb ik van de week al foto's kunnen toevoegen en zal ik er zo nog wat bijzetten. Fijne pakjesavond allemaal!!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Caroline:
    5 december 2012
    Hey Rianne nou hier is het onder tussen winter hoor natte sneeuw en onweer net en dat op 5 dec. Wat een mooi verhaal weer en wat een mooie fotos top zeg geniet er maar goed van. veel liefs caroline
  2. Sander:
    5 december 2012
    Tof hoor!
  3. Opa:
    8 december 2012
    Hallo Rianne
    Wat een belevenissen allemaal ,maar geniet er maar lekker van
    en ik wens je nog prettige dagen.
  4. Angelique:
    Hoi Rianne,
    Wat leuk al die foto's. Gelukkig gaat het weer helemaal goed met je.
    Hier hebben we inderdaad pakjesavond gehad het was weer reuze spannend voor Collin en hij was ook erg zenuwachtig.
    Collin en Robi hadden nog een briefje aan de buitenkant van de deur gehangen. Lieve Sint kom ook even langs ons huis, helaas de Sint had het echt te druk maar er werd toch aangebeld door iemand.... Collin en Robi vlogen op hun sokken naar buiten ze waren super blij en ze wilde alles tegelijk opmaken. Van de week hebben we sneeuw gehad en het is nu wachten dat het gaat vriezen. Nog veel plezier daar groetjes
  5. Gerard:
    9 december 2012
    Het lijkt mij een fantastiche belevenis.
    Ik vind het heel leuk dat we er een paar leuke nichtjes bijhebben.
    Nog veel plezier en gezond weer terug.
    Groetjes Elly en Gerard
  6. Mama:
    Hoi Rianne,
    Hebben ze daar scoutingopkomst op woensdag? Leuke foto's! Ik ben benieuwd naar je jurk. Bedankt voor je sinterklaasgedicht.
    Veel liefs,
    Mama