Mole en weer aan het werk

11 december 2012 - Accra, Ghana

Hallo allemaal,

Ik dacht dat ik de vorige keer genoeg over dieren geschreven had, maar inmiddels hebben we weer veel meer dierenverhalen te vertellen. Donderdag t/m zondag zijn we namelijk naar Mole geweest, een natuur/dierpark.

Om hierheen te gaan, moesten we donderdagochtend om 5 uur kaartjes voor de bus gaan kopen. Wij dus met een paar braaf vroeg opgestaan, maar tevergeefs, de kaartjes waren al op. Vanwege de verkiezingen moeten alle Ghanezen namelijk naar de plaats waar ze ingeschreven zijn, dus iedereen gaat op reis. Gelukkig konden we wel later een trotro vinden die die kant op ging en verrvolgens een taxibusje wat ons voor de deur heeft afgezet.

Mole was echt wel even bijkomen van de drukte! Lekkere tweepersoonskamers, goed eten en drinken en een zwembad!! Donderdag hebben we dan ook niet veel meer gedaan dan wat schrijven, zwemmen en bijtijds naar bed. Vrijdag was het vroeg op, want om 7 uur begon de eerste wandelsafari. Lekker zonder ontbijt 2 uur door het park heen lopen. Het park is wel heerlijk rustig en supermooi met veel dieren. De gids ziet ook niet alles, want de helft van de groep was al een bosje voorbij, toen ik Marisssa opeens waarschuwde: stop, Marissa, kijk, een slang, De gids hoorde dat en raakte even een beetje in paniek. Op een halve meter van de groep vandaan lag namelijk een python, met opgeheven kop naar ons te kijken. Daarna zijn we ook nog bij de krokodillen gaan kijken, waar de gids ons ongeveer een kwartier liet wachten op hem (toiletbezoek??)
's Middags hebben we een jeepsafari gedaan, met een gids die gelukkig veel meer vertelde! Na afloop van de safari hadden we ng wat water gekocht en liepen we terug naar het motel. Daar waren inmiddels de bavianen, die doorhadden dat een van ons een pakje drinken in de handen had. Dus die kwam op ons afgerend. Alle spullen snel op de grond gegooid en naar binnen gegaan, maar gelukkig kregen de medewerkers de baviaan weg. Weer een dier overleefd!

Zaterdag heb ik eigenlijk hetzelfde gedaan, 's Ochtends een ochtendwandeling, ook weer met een leuke gids die veel liet zien en vertelde! Hier was de volgende dierenaanvaring, Marissa haar broek zat namelijk plots helemaal vol met mieren die steken. Dat was niet zo handig, maar gelukkig goed opgelost. 's Middags zijn er mensen met een bootje meegeweest, maar ik was toch nog op zoek naar de olifant met de jeep. Helaas hebben we die niet gezien.

Zondag stond om 3 uur de wekker, want om 4 uur vertrok de rechtstreekse bus naar Tamale. De 4 uur in de bus heb ik dus lekker zitten slapen. Toen we in Tamale waren, besloten we te proberen of we met de achterneef van Marieke mee konden naar de kerk. Met spullen en al, zijn we dus rond 9 uur bij hem aangekomen, om naar de kerk te gaan in een of ander dorpje. Dit was wel heel apart om meegemaakt te hebben. Mensen werden met een stokje wakker geprikt, de slaap tijdens een kerkdienst wordt namelijk veroorzaakt door satan volgens de Ghanezen. Na de kerkdienst hebben we wat gegeten in town en ging iedereen terug naar het gastgezin. Hier heb ik zo'n beetje alle kinderen geschminckt, wat er vrij snel weer af moest, omdat ze moesten gaan bidden in de moskee. Hier ben ik dan ook maar mee naartoe geweest, het was toch al een religieus dagje.

Vervolgens de kinderen wassen, zelf wassen en eten met Kaka. Gelukkig had ze iets anders dan TZ voor mij! namelijk gebakken plantain (soort banaan) en bruine bonen met peper naar keuze. Dat was echt wel even lekker een keertje!

Maandag zijn we weer aan het werk gegaan. Eerst was het nog even de vraag of we mochten, we mchten namelijk pas gaan werken als de uitslag van de verkiezingen definitief was en geaccepteerd was. Dat was zondagavond om 10 uur het geval, dus maandag mochten we weer fietsen. De afgelopen 2 dagen zijn we weer lekker aan het werk gegaan. We weten nu steeds beter wat we kunnen doen met de kinderen. Ook hebben we de toeristenmarkt uitgebreid bekeken, weer de was gedaan en heb ik vanmiddag de directeur van de Ghana Scout Association gesproken.

Morgen gaan we als het goed is naar de werkplaats waar rolstoelen gemaakt of aangepast kunnen worden. Verder denk ik erover om nog een keer naar de scouting te gaan. Volgende week is alweer de laatste week en moeten we afscheid gaan nemen van de kinderen en het gastgezin. Dit gaan we doen door met ze te gaan zwemmen.

Zo, dat was weer een heel verslag. Het is wel raar om kerstversiering te zien en kerstmuziek als 'frosty the snowman' te horen wanneer het tussen de 35 en 40 graden is. Groetjes vanuit zonnig en heet Tamale!

1. Marcia:
    11 december 2012
    Wat weer een gaaf verhaal!
    Geniet nog even van het mooie weer, hier is het inmiddels echt koud en valt er zo af en toe ook sneeuw.
    Vandeweek was het s nachts weer -13 gemeten in Nederland en toen dacht iedereen weer aan de elfstedentocht, de volgende dag was er echter al weer meteen dooi.
    Gr marcia
  2. Mama:
    Hoi Rianne,
    Je moet er wat voor over hebben, maar dan heb je ook wat.
    Het lijkt me een geweldige ervaring om in zo'n park rond te lopen. Vreemd, kerst met die hitte! Dat lijkt mij ook.
    Leuke foto's! Je kijkt echt heel benauwd op die motor.
    Liefs Mama
  3. Jolanda van Ees:
    11 december 2012
    Hey rianne, klinkt erg leuk! als je een meeting wilt hebben met een groep, ik ken wat mensen in accra, dan stuur ik het door via facebook. Groeten!