Vervolg eerste verslag: reis naar Tamale

16 november 2012 - Accra, Ghana

Na de eerste nacht waarin ik weinig geslapen heb ( altijd in een vreemde omgeving, en dat met die warmte!), werden we toch redelijk vroeg wakker. Na een welkome koude douche en wat brood met een lekkere groente omelet nam Victoria ons mee de stad Accra in.

We hebben geld gewisseld, busticket gekocht en een Ghanese simkaart gekocht. Vervolgens hebben we in een hoog tempo een heleboel markten gezien. Hier is echt vanalles te koop!! Ook zijn we naar Independence square geweest en op het strand hebben we gelunched. Hier wilden er zelfs mensen met ons op de foto! (wij hebben het dan ook onderling over 'aap-ervaringen, zoals wrijven over de huid en met ons op de foto willen) De hele dag hebben we alles gedaan lopend of met trotro's. De trotro's zijn echt een beleving! In sommige worden er 18 mensen tegelijk gestopt! Ondanks dat de gaten in de busjes zitten, de bank los kan zitten, de deur pas tijdens het rijden dichtgaat en het verkeer een grote chaos is, voel ik me in de trotro's best veilig! Ik denk dat het komt omdat alle Ghanese mensen ook rustig zitten of gaan zitten slapen.

Na het lunchen op het strand, gingen we met trotro's terug naar het huis van Victoria. Hier was het tas inpakken, douchen, eten en slapen.

De volgende morgen moesten we vroeg op. Om 7 uur moesten we op het busstation zijn, want dan zou de bus vertrekken. Niet dus...... om half 12 konden we eindelijk rijden. Het eerste stuk van de rit was echt enorm hobbelig! De weg was er niet meer, dus moesten we over het zand ernaast. Op dat moment waren we bang dat de rest van de rist ook zo zou zijn (we moesten namelijk 13 uur in die bus zitten). Gelukkig was dat niet het geval en was de rest van de weg wel goed! De bus zelf was ook apart. In Nederland zijn het 50 persoonsbussen, maar hier waren er 30 luxe stoelen ingeplaatst. Dat maakte de 13 uur wel weer goed. Wel kwamen we afgelopen nacht pas om half 1 in Tamale aan.

Ook hier is het weer behelpen met de bedden, klamboes enz. en dat midden in de nacht. Vanmorgen wel al weer om 7 uur op. Eerst ontbeten met Kaka, dat is hier een 'oudere, wijze' vrouw, de moeder/oma van de hele compound hier.

Vandaag heeft Hajar (iemand van de organisatie) ons de stad Tamale laten zien. Deze stad is een stuk rustiger en alles gaat gemoedelijker. We hebben een beetje een idee waar we iets kunnen kopen. Als alles goed is, krijgen we morgen fietsen en gaan we naar de gastgezinnen. Ik ga niet meer naar het verwachte gastgezin, omdat ze de veranda voor mijn kamer als keuken gebruikt hebben, dus de temperatuur in die kamer zou te hoog zijn. Nu kom ik bij de zus van Hajar in huis. Haar beschrijving klonk wel onwijs leuk en het is wel hier in de buurt en op fietsafstand van Marissa, dus dat moet goed komen!

Verder hebben we ook de andere studenten gezien en gesproken en zijn we zelfs bij eerste georganiseerde voetbalwedstrijden van het business college geweest. Net hebben we na het avondeten met de kinderen op de compound gedanst, dat was erg gezellig!

Over het algemeen valt het me tot nu toe heel erg mee. De vervelendste dingen zijn de hitte en de hygiene (toilet). Maar ook hier komen we tot nu toe erg goed doorheen.

Ik ga nu slapen, ik ben heel erg nieuwsgierig of ik morgen echt naar het gastgezin ga en hoe het is!

Groetjes

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Mama:
    17 november 2012
    Hoi Rianne,
    Gelukkig viel de busreis mee. Ik hoop dat je snel gewend bent in je gastgezin.
    Liefs Mama
  2. Angelique:
    18 november 2012
    Wat leuk je reisverslag en zo zie je maar weer voor je het weet ben je een bezienswaardigheid hahaha. Ik ben blij voor je dat het meevalt. Veel succes en plezier in je gastgezin.
    Groetjes
    Angelique
  3. Caroline:
    18 november 2012
    Nou wat een belevenissen allemaal en wat een leuk verslag je kan het helemaal voor je zien. Top en succes met je gastgezin wel lekker dat het dicht bij een vriendin kennisje is., zodat je toch weer even in het nederlands kan kletsen en ervaringen uitwisselen. Ja het is echt een andere wereld daar met andere betekenissen. En hopelijk kan je nog veel meer mooie andere dingen beleven en zien. Ga je ook naar een natuur reservaat?? veel gr Caroline p.s. hier is het nat vochtig en koud.
  4. Caroline:
    18 november 2012
    p.s. sinterklaas is aan gekomen. Dus volverwachting klopt ons hart. caro
  5. Opa:
    19 november 2012
    Hallo Rianne
    Papaen mama zijn gisteren even in Uithoorn geweest en hebben even verteld hoe ik jou berichtjes kan ontvangen.Ik heb ze inmiddels beide gelezen en vind het heel leuk om de andere berichten ook te ontvangen
    Ben blij te lezen dat het goed gaat met je ,geniet van alles en ik wens je nog veel werkplezier en alle goeds van mij en Elly
    Opa.